samipousa.cz

S navigací nebo mapou? Jak se nejspolehlivěji navigovat?

Je moderní doba a nejlepší a nejspolehlivější způsob vedení pro řidiče je satelitní navigace. Dnes si ji můžete pořídit docela levně. Společnosti pronajímající auta je sice také nabízejí k zapůjčení, ale chtějí za to velké peníze. (Podle doby zápůjčky až asi 150 USD za tři týdny, což je skoro skoro srovnatelné s její koupí.) Pořiďte si ji doma před cestou. Jednak na vás bude mluvit česky, ale hlavně si ji vyzkoušíte doma a zvyknete si dopředu na různé příkazy. Já měl z domova Tom-Tom IQ Routes nikterak drahou verzi, která dnes stojí asi 3 tisíce, ale osvědčila se skvěle. Sice jsem si musel ještě doma dokoupit elektronickou mapu USA a kvůli malé paměti jsem musel původní Evropu přemazat Spojenými státy, ale funguje to tak, že přes síť máte svůj účet a tam máte všechny vámi zakoupené mapy uložené, takže vše je snadné vrátit a aktualizovat. Samozřejmě musíte mít doma počítač s internetem. Pokud tedy doma již navigaci máte, stačí dokoupit mapu USA a nainstalovat.

 

Jízda s navigací je bezstarostná, bezpečná a nemusíte se obávat zabloudění. Ve městech při hledání trasy, výjezdů z měst, hotelů, restaurací, atrakcí a hledání adres obecně je prostě k nezaplacení. Vede vás v jízdních pruzích při křižování dálnic, pokud se rozhodnete jet do cíle jinudy tak automaticky přepočítává trasu. Bere v úvahu jednosměrné ulice a díky aktualizaci map, které si stáhnete na poslední chvíli před odjezdem, bude znát i výluky tras, pokud byly nahlášeny do systému.

Ve městech kromě poslechu příkazů musíte sledovat i displej s vyznačenou trasou a vzdáleností v metrech k odbočení (doporučuji tzv. 3D znázornění). Při hustotě dálnic a různých výjezdů z nich, jaká je například v LA, jinak asi odbočíte dříve. Navigování svépomocí je obtížné a vzhledem k hustému provozu téměř nemožné. Třeba v SF je spousta ulic jednosměrných a odbočení doleva je často zakázáno. V LA se zase ztratíte, pro jeho rozlehlost a nedostatek orientačních bodů.

 

Pokud jste v pouštích, pohybujete se mimo telefonní signál. Navigace funguje všude.

 

Vyzkoušejte si novou navigaci předem doma, abyste dobře rozuměli příkazům. Když jsme byli v Las Vegas (LV), byli jsme samozřejmě pověřeni ostatními členy rodiny nakoupit a přivézt nějakou módu z outletů. Adresa byla snadná. Las Vegas bulvár, číslo 32tisíc a nějaké drobné. My byli na čísle 3200. Podle navigace jsme ale zjistili, že je to 65 km daleko, zpět z města do pouští směrem na LA. A taky bylo.

 

Neocenitelnou službou navigace je plánování vaší trasy. Vaše navigace vám ukáže nejen navrhovanou trasu na mapě, ale napíše vám, jak je to daleko a za jak dlouho, nebo v kolik hodin dorazíte do cíle. Čas a zbývající trasu vám pak samozřejmě ukazuje po celou cestu a podle skutečnosti údaje neustále aktualizuje. Užitečnou funkcí je také „jet pro pomoc“, která vám sdělí vaši GPS polohu, zná telefonní čísla nejbližších stanic policie, nemocnic atd. a z vašeho místa vás tam navede (to platí i v USA).

 

A ještě rada. Pokud vám navigace navrhuje trasu, kterou nechcete, zadejte „jet přes“. (Většinou se to stane, když jsou výchozí a cílový bod příliš daleko). Když ani to nepomůže, zkraťte trasu  do nějakého místa, přes které chcete jet. V USA však při zadání adresy nejprve musíte zadat stát, ve kterém je vaše cílové místo. Názvy míst se v USA dost opakují a tak by jste se asi dostali úplně jinam, než chcete. Při naší cestě se nám stávalo, že jsme během dne projeli až třemi státy. Abych měl jistotu, porovnával jsem vždycky navrhovanou trasu navigace na displeji, která je přeci jen velmi hrubá, s reálnou mapou.

Když jsme odjížděli do USA, měl jsem celou trasu dopodrobna už naplánovanou. Jak píši jinde, je to nezbytné kvůli velkým vzdálenostem, dojezdovým časům a místům, která jsem chtěl navštívit, kam musíte dorazit třeba před zavřením. Navigace způsobí, že budete o mnoho klidnější. Dobrá je též v noci a až pojedete přes LA, budete rádi, že ji máte. Měl jsem ji na skle a přes varování v návodu jsem s tím nikdy neměl problém. V autě ji všach nikdy nenechávejte, to je stejné pravidlo jako u nás.

 

Pokud přece jen pojedete podle map, musíte si dopředu připravit psaný výpis dálnic, po kterých pojedete, jako mají piloti. (O mapách pišu na stránce)  Dálnice a silnice mají svá čísla a dálnice pak i své názvy. Značení dálnic má symbol zeleného štítu s číslem dálnice, silnice nižších tříd pak mají erb černo-bílý. Dále musíte mít předem poznamenáno, kterým směrem jedete: N sever, S jih, E východ a W západ. Takto jsou totiž značeny i nájezdy a přejezdy mezi dálnicemi. Toto značení je všude stejné a dobře čitelné, jen se musíte včas zařadit do správného pruhu. Pokud umíte řídit, dá se jezdit i takto, ostatně tak se to dělalo, dokud navigace nebyly. Pokud včas neodbočíte, pokračujte v klidu a sjeďte na dalším sjezdu. V LA však raději až na třetím, protože tam nejsou vždy sjezdy na obou stranách současně. Vždy zachovejte klid, o nic nejde! Podjeďte dálnici a vraťte se. Nikdy se nezastavujte nebo necouvejte!